Jusstudiet gir stor handlingsfrihet!

Sist jeg blogget skrev jeg at jeg ville være i eksotiske Østen, i dag handler blogginnlegget mitt om reisen dit.

Jeg har tatt meg en hel måned ferie midt i semesteret; ja det går an å reise selv om man studerer! Det er en av de positive tingene med jussen, det er veldig lite obligatorisk. Det gir meg stort handlingsrom når det kommer til fritidsaktiviteter (men kanskje desto mer ansvar for egen læring).

Påskeferie

Jeg hadde egentlig bare planlagt å reise i påskeferien for å besøke kjæresten min som tar et semester i Daejeon, Sør-Korea. Følte ikke jeg kunne ta meg fri noe lenger, med tanke på alt det jeg kom til å miste av forelesninger og seminar. Noen måneder før påske tenkte jeg det var smart å bestille flybilletter for å få dem billigst mulig, det var ingen billig affære å reise i påskeuken fant jeg ut.

Prisene lå på 6000 t/r, og som student har man som kjent ikke all verdens med penger. Jeg tenkte derfor at det var greit å utvide reiseperioden litt for å prøve å skaffe billigere billetter. Det ene førte til det andre, og plutselig stod jeg med billetter til Kina og Sør-Korea i hånda (5200kr). Jeg skulle reise en hel måned midt i semesteret!

Beijing

Uten å ha bestilt overnatting eller sjekket væremeldingen satt jeg snuten mot Beijing den 18. mars. Det første som møtte meg var regn, 7 varmegrader og selvfølgelig den beryktede smogen. Der var jeg og spradet rundt i t-skjorte og prøvde å finne et sted å bo. Kanskje ikke helt som forventet, men når jeg senere sjekket kartet viste det seg at Beijing var relativt langt nord, enn om ikke så langt nord som kalde Norge.

Kinesisk frokost med dumplings og fritert brød

Jeg fant meg uansett godt til rette, sjekket inn på et hostel og ble kjent med nye mennesker. Allerede dagen etter bar turen opp til den kinesiske mur, og jeg sjekket selvfølgelig ikke væremeldingen denne ganger heller. Det viste seg at muren var et stykke opp i fjellene, og der var det selvfølgelig snø og tre minusgrader. Igjen kom jeg med helt feil bekledning, men det ble likevel en minneverdig og mystisk tur på muren med snø og tåke.

17758535_10158391981170487_2419645203709544873_o
Snø og tåke, ikke helt slik jeg hadde sett det for meg

Resten av dagene gikk til å utforske byen, prøve ut restauranter og gatemat og danse med lokale kinesere på gaten (er normalt på kvelden i Beijing). Måtte selvfølgelig ta en tur opp til muren når det var klart, så eksakt en uke etter den forrige turen dro jeg opp igjen, denne gangen var det skyfri himmel og 20 varmegrader! Det er ikke bare i Norge temperaturene svinger tydeligvis.

Her innfridde muren!

Sør-Korea

Etter ni dager i Beijing dro jeg videre til Sør-Korea, jeg gledet meg masse da jeg hadde hørt masse bra om maten og alt det rare som fantes der. Etter en kort og behagelig togtur med KTX, Koreas nasjonale stolthet (Toppfart på 305 km/t) var jeg fremme i Daejeon. Der leide vi en bil for elleve dager. Planen var å reise sørover fra Daejeon og videre opp langs østkysten.

Bilen vi leide var selvfølgelig koreansk (85% av bilparken deres består av Hyundai og Kia)

Vi startet med å besøkte en tradisjonell by kalt Jeonju, her var det masse gamle bygninger fra middelalderen. Det svermet av lokale koreanere som leide hanbok (Koreas svar på bunad) og tok bilder foran bygningene. Gatematen her er helt vill som i resten av Korea, alt fra tradisjonelle retter med nudler til retter man aldri kunne ha forestilt seg!

Screenshot_2017-04-01-10-55-51-811_com.snapchat.android
Pølse dekket i ost, panering, nudler, ketsjup, sennep og sukker. Slike Frankenstein kreasjoner var overalt å finne på gatemat-markeder

Natten tilbrakte vi i en tradisjonell hanok, der vi sov på oppvarmet gulv slik som de gjorde i gamle dager. Fortsatt er det mange som velger denne formen for overnatting i Korea når man er på reise.

hanok-village-703824_1920
Hanok village i Jeonju

Vi fikk også prøvd oss på fjelltur i Jirisan nasjonalpark, det er faktisk en stor greie der slik som i Norge. Overalt selger de turutstyr, fiskestenger og terrengsykler. Kanskje ikke så rart når de har minst like mange fjell som oss. Vi fikk ikke tatt turen til fjelltoppen vi ville grunnet snø, men det ble likevel en fin tur i soloppgangen.

Jirisan nasjonalpark

Etter å ha vært innom en haug med landsbygder og byer endte vi til slutt opp i Goseong som grenser til Nord-Korea, det var en veldig spesiell opplevelse. Spesielt fordi USA truet med å angripe landet, og vi var midt oppe i det hele. Vi var kun 10 km unna, og kunne se inn i nord med kikkerter. Utenom masse militære installasjoner kunne vi se en landsby og masse fint landskap.

Den demilitariserte sonen som er 4 km bred, har vært urørt av mennesker i snart 70 år og florerer derfor av masse dyr. Hele opplevelsen var veldig merkelig, med den fine naturen, total stillhet og det yrende dyrelivet. Likevel kunne krigen bryte ut når som helst, sør og nord er teknisk sett fortsatt i krig med en avtale om våpenhvile som har vart siden 1953.

Demilitariserte sonen og Nord-Korea

Før turen gikk hjemover tilbrakte jeg noen dager i Daejeon og Seoul. Vi bodde på «love motels» som var et billig alternativ til hotell, som oftest med like bra standard. Forskjellen var at man i tillegg til å leie rommene for overnatting også kunne leie dem for en time eller to for en liten hyggestund. Det var ikke akkurat mangel på lyder fra naborommene under oppholdet.

nightlife-2162772_1920
Jongno i Seoul, rett ved motellet vårt

Jeg hadde også planer om å dra innom Japan, da det bare var en kort flytur unna. Men det får bli en annen gang, når man har såpass stor frihet på jusstudiet blir det alltids tid til flere reiser. Akkurat nå har jeg et lass med skolearbeid å tenke på, men jeg hadde lett gjort det samme igjen!