Hvorfor Animasjon og Digital Kunst?

I dag tenkte jeg at jeg kunne ta en liten presentasjon av linjen jeg har valgt å gå, altså Animasjon og Digital Kunst. Dette er en utrolig spennende og artig retning å gå, spesielt for meg som er interessert i spill og film.

Men aller først vil jeg fortelle dere hvorfor jeg søkte på akkurat dette. Jeg hadde nemlig ikke peiling på hva jeg ville ha videre utdanning i. Jeg hadde fullført tre år med Medier og Kommunikasjon i Ålesund, hvor jeg fokuserte mest på fotografering og reklame. Det ble så klart et friår på meg, da jeg var ganske skolelei mot slutten. Men det var også et år jeg kunne bruke på å finne ut hva jeg ville utdanne meg til.

Stillbilde

Bilde over: Etter et halvt år med læring, hadde vi vår første eksamen. En del av oppgaven var å lage en lekebil etter angitte referansebilder. Jeg modellerte bilen veldig raskt, for jeg vile fokusere på teksturene. Jeg er ganske stolt over resultatet på denne, det var jo tross alt etter bare et halvt år i noe som var helt nytt for meg.

På dette tidspunktet hadde jeg ikke en anelse om at det fantes egne linjer for de som vil lage film og spill, så du kan tro jeg fikk hakeslepp når det dukket opp en liten reklame i Facebook-feeden min. Det var dog ikke reklame for HINN, men for en privatskole i Oslo. Det var nok til at jeg fant ut at dette var noe jeg ville satse på, så da begynte letingen etter den perfekte skolen – og det endte her i Hamar. Jeg har ikke angret et sekund.

Tilbake til litt om hva Animasjon og Digital Kunst er, og kan tilby. «På studiet i Animasjon og digital kunst lærer du å skape en illusjon av liv og bevegelse. Du får mulighet til å velge fordypning enten innenfor animasjon og modellering eller digital kunst fra og med 3. semester. Studiet gir en omfattende innføring inn i mekanikken og anvendelser av modellering, animasjon og digital kunstDu kan lese mer om Animasjon og Digital Kunst på HINN sine sider her!

Linjen er for meg en fantastisk mulighet til å komme i kontakt med den kreative siden. Oppgavene vi blir tildelt er ganske åpne for kreativitet, så du kan nesten gjøre hva enn du vil. Eksempel i en oppgave vi fikk til førsteåret, var å lage to sjødyr og plassen de bor i. Det var utrolig mange forskjellige resultater, og det var en kjempeartig oppgave. Jeg valgte å lage en Blue Blenny fisk og en Axolotl. Det var en tidkrevende oppgave, men det var gøy å se sluttresultatet!

Final Composition

Vi har også laget våpen, sjødyr, lekebiler, animert baller med haler, gå-, hopp- og løpecycles, vi har animert en liten actionfilm med godzilla, og sist, men ikke minst, har vi laget vårt helt eget spill. Det er såklart ikke helt ferdig, men det første nivået ble utrolig kult.

Jeg har ikke så veldig mye å vise fra 2. året, da vi for det meste har laget animasjoner og rigget karakterer vi har fått tildelt. Men til neste semester(etter jul), kommer fokuset over til 3D-modellering, og da blir det nok fart i sakene! Jeg kjenner at jeg gleder meg allerede, og jeg kommer nok til å modellere litt i julen også.

Under kan dere se en liten showcase fra førsteåret mitt. Jeg turte ikke å sende inn noe, men til neste showcase er det ikke spørsmål om at jeg skal gjøre det. Det er utrolig kult hvor mange kreative sjeler det finnes!

Mathilde Kvernland / Bachelor i Animasjon og Digital Kunst

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s