TV-Regi, Ènkamera og flerkamera?

Hola! Jeg heter Mathias, er 21 år og studerer ènkamera TV-Regi ved Høgskolen i Innlandet avdeling Lillehammer. Det var etter mitt årsstudium i Film og Fjernsynsvitenskap her at jeg ble forelsket i Lillehammer som studentby, og skjønte at det var her jeg ville fortsette studieforløpet mitt, men da innen noe mer praktisk. Nå har jeg akkurat levert dette semesterets filmprosjekt “Miljøportrett” som er grunnlaget for min eksamen for dette studieåret!

TV-Regi er en bachelor bestående av en rekke filmprosjekter man løser sammen i team. Studiet er veldig praktisk men har også perioder med teoretisk læring i form av workshops eller forelesninger. Vi har ofte eksterne forelesere som kommer rett fra bransjen!

Man kan enten fordype seg innen flerkamera, eller ènkamera. Forskjellen ligger i navnet, og går ut på om det er hensiktsmessig å ha ett, eller flere kameraer for å dekke situasjonen man filmer.

Flerkamera regissørene jobber med produksjoner som for eksempel “Skavlan”, “Norske Talenter”, Sportsprogrammer som langrenn og fotball, eller Nyhetene. Ènkamera regissørene jobber med produksjoner som for eksempel “Skam”, “Brennpunkt” eller “Jul i Blodfjell”.

Ved hver nye produksjon, har vi en periode med research der vi skaper idèr med god hjelp av hverandre og veilederne på skolen. Alle veilederne har mange år ute i bransjen, og har alltid gode forslag og god kritikk. Når vi har laget et konsept pitcher vi dette til studentene på de andre linjene, før de til slutt søker seg inn til det prosjektet de ønsker å være med på. De på TV-Teknikk søker på roller som for eksempel foto og lyd, mens de på TV-Ledelse søker roller som Prosjektleder, Redaktør eller Produksjonsleder. Når de første rollene til ledelse er satt, er det den første oppgaven til Prosjektlederen å koble på Teknikk til Regi sine prosjekter, basert på søknadene de har mottatt. Så styrer studentene egentlig skipet selv, basert på det rammeverket gitt av skolen i form av oppgaveteksten, som inneholder informasjon som antall opptaksdager, budsjett og lignende. Vi får også bra veiledning, helt fra første idèmyldring, til innlevert film.

Regissørrollen er oftest med gjennom hele prosessen i det å skape en film, og den enkleste forklaringen på hva en regissør gjør, er at regissøren er ansvarlig for det kunstneriske uttrykket i filmen.

For å få et innblikk i hva man gjør som regissør på et prosjekt, tar jeg deg gjennom de tre fasene preproduksjon, produksjon og postproduksjon med utgangspunkt i miljøportrettet mitt.

Preproduksjon

Første fase i et prosjekt er pre-produksjonen. Her gjorde jeg research på hva jeg ville lage film om. Etter mange forslag som dukket opp etter workshops og idèmyldringer, endte jeg opp med skatemiljøet i gjøvik. Deretter laget jeg en pitch som jeg holdte for teknikk, for å få besatt foto stillingen. (Pitch: en kort presentasjon av noe du prøver å selge inn til den du pitcher til) Når jeg fikk fotograf, videreutviklet vi idèen sammen, og kom fram til en felles visjon for filmen. Når visjonen er satt, skrev jeg et manus, som blir grunnlaget for filmen slik vi håper den blir. Da er det lettere å vite hva man ønsker å ha med i filmen, for å sikre at man har nok forskjellige elementer og storylines for å danne en helstøpt film. Eventuelle overraskelser og endringer av historien blir da tatt i betraktning og taklet fortløpende. Historien er hele tiden i endring, fra første pitch til siste klipp! Etter dette fant vi  en cast vi likte, bestemte location, planla hvilke dager vi skulle filme og lånte utstyret vi ville ha for filmen. (Cast: et utvalg karakterer for en film eller annen audiovisuell produksjon). I dette prosjektet trengte vi for eksempel vidvinkelobjektiver, for å få den klassiske skatelooken når vi ville vise fram selve skatingen.

Hypotesen min var at de er misforståtte og blir sett på som rebeller, så jeg gikk ut i feltet for å se om dette var sant.

 

IMG_20170922_142656_604

Produksjon

Avbildet er meg og fotograf Martin Hansen Bakaas på set ved Gjøvik Skatepark.

Under produksjonsfasen er vi ute på sett og tar opptak. Her jobber jeg som regissør med å komme tett på casten, for å forstå miljøet, slik at jeg kan skildre det slik som jeg oppfatter det, gjennom menneskene i miljøet. Så er det viktig å ta stilling til eventuelle uforutsette hindringer eller ny informasjon. For eksempel viste det seg at en i casten skulle gjøre et veldig vanskelig triks, dette kom brått på, men vi synes dette var noe vi måtte få med. Da la vi om planene for å få vært med å filmet det. Slike utfordringer er alltid spennende og gagner som ofte filmen på en veldig bra måte! Det vi filmet den dagen ble noe av det viktigste vi har i filmen, fordi han faktisk landet det vanskelig trikset.

Postproduksjon

I postproduksjon ser vi over det materialet vi har hentet inn, og som regissør skriver man da et klippemanus. Klippemanuset er da den originale historien, påvirket av endringer som dukket opp underveis. Det er ikke uvanlig at klippemanuset og den siste storyen er helt annerledes enn det første manuset man skrev!

Etter vi har låst klippen, jobber vi videre med lyden. For oss ble det en utfordring å lydlegge mye av skatingen da vi hadde filmet det i slowmotion, og derfor uten lyd. Så her tok vi opp foley for å lydlegge de ellers stille klippene. (Foley: oppkalt etter Jack Foley, er å legge til lydeffekter i postproduksjonsfasen. F.eks. kan lyden av torden etterlignes ved å riste på metallplater). Etter lydarbeidet gradet vi filmen, når vi gradet bildene fargelegger vi egentlig filmen. Skal vi ha varme eller kalde farger? Jeg fant ut at vi måtte ha varme og fargerike bilder, for å understreke det vi oppdaget. Hypotesen stemte forholdsvis. De er en god gjeng som bruker skatingen som platform for å utvikle seg selv både sosialt og som skatere. De er ikke særlig rebelske. De er inkluderende, og støtter hverandre når man har lyst å prøve vanskelige triks, og deler gleden sammen når de lander det.

På tirsdag bærer det løs med en tredagers hjemmeeksamen. Oppgaven går oftest ut på å reflektere over semesteret som har gått med tanke på målsettingene man hadde, og arbeidet som ble gjort. Jeg gleder meg egentlig til å komme i gang med den, fordi da får jeg virkelig satt meg ned å bearbeidet det jeg har gjort, og sannsynligvis oppdage forbedringspotensiale til neste semester. En flott måte å skape utvikling hos kreative mennesker!

Neste gang det kommer en post fra oss på TVF er det fra Sarah som skal fortelle mer om Produksjonsledelse, en fordypning hos TV-Ledelse.

Takk for meg og fortsatt fin helg!

Mathias Olsen

2. året TV-Regi (Ènkamera)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s