3D-modellering – mitt favorittfag

Som student på Bachelor i animasjon og digital kunst på studiested Hamar, får vi jobbe mye med 3D-modellering. Dette er noe som jeg har blitt svært glad i, og det er dette faget jeg synes er mest artig. 3D-modellering er på en måte å jobbe med leire på PC’en. 

drage

Bilde over: Et personlig prosjekt jeg har jobbet med for å lære meg det nye programmet. Utforsker forskjellige redskaper og former.

Når vi først ble introdusert for 3D-modellering synes jeg det var spennende, men samtidig litt vanskelig. Vi lærte enda et nytt program rett etter vi hadde begynt å komme i gang med det første programmet vi lærte. I starten kan programmene virke kronglete og vanskelige, men etter hvert blir det bedre og bedre. De begynner å gi mening, og da blir prosessen mye enklere og raskere.

I forelesningene får vi oppgaver å jobbe med, om det er obligatoriske oppgaver som går over en måned, eller om det er weeklies(ukesoppgaver) eller en dagsoppgave som vi gjør i timen. For eksempel i dag fikk vi i oppgave å lage en «speed sculpt», en rask skulptur av en figur. Vi kunne velge mellom Pingu og pingvinen fra Madagaskar. Jeg valgte å prøve meg på Pingu, og på bare ti minutter var jeg ferdig.

Screenshot (76)

Den er for all del ikke komplisert, men den er et godt utgangspunkt til å jobbe videre med dersom jeg skulle ønske det. Jeg har implementert alle basisformene som Pingu har, selv om det er veldig simplifisert.

Som jeg nevnte i mitt forrige blogginnlegg, jobber vi også med å skulpturere et menneske med anatomisk korrekt kropp, der vi fokuserer på å kartlegge muskler og skjelett. Det viser seg å være mer tidkrevende enn forventet, da det ikke er så enkelt å få til. For min del er det slik i hvert fall.

For meg er 3D-modellering det faget jeg liker best. Her har jeg virkelig muligheten til å være kreativ både når det kommer til former, farger og fantasi. Det er ingen begrensning på hva du kan få til. Animasjon og digital kunst er som sagt et studie for kreative sjeler. Jeg føler selv at jeg ikke er en kreativ person, men erfaringen min gjennom dette studiet tilsier at jeg allikevel har klart å være kreativ på min egen måte.

Vi også har fått en oppgave om å lage en egen stilisert karakter. Denne karakteren skal kunne være i et spill eller lignende og ha en egen stil. Jeg er spent på hva jeg klarer å gjøre ut av oppgaven, og jeg gleder meg til å se hva medstudentene mine kan få til.

Mathilde Kvernland / Bachelor i animasjon og digital kunst

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s