Resultat av egen innsats

Går man en kreativ linje er det ikke alltid man blir flink bare av å følge med i timen og slappe av når man kommer hjem. Det første året mitt på Bachelor i animasjon og digital kunst, gjorde jeg dette. Jeg jobbet på skolen, og når jeg kom hjem slappet jeg av og tenkte ikke på arbeid. Jeg så på serier, var ute med venner og i stallen, alt annet enn å jobbe for å øke min kompetanse. Dette har forandret seg.

Dessverre fant jeg ikke ut før i andre året at jeg kan bli flinkere på egen hånd uten hjelp fra forelesere. Jeg brukte flittig videotutorials, referanser og bøker. Jeg ville bli flinkere. Nå som jeg har kommet godt inn i det tredje året begynner resultatene virkelig å vise. Om jeg går tilbake til mine første arbeid ser man tydelige forskjeller i både teknikk og utføring.

Drage2.png

Jeg kan starte med å sammenligne dragen jeg lagde til min første eksamensinnlevering med dragen jeg på fritiden utarbeidet for et halvt år siden. Her er det ikke vanskelig å se at det har skjedd saker og ting. Før det første har jeg gått bort fra å lage karakterer ved å jobbe med polygoner direkte. Nå bruker jeg et eget program som simulerer å skulpturere i virkeligheten. Her har jeg mye mer frihet til å skape forskjellige former raskt. Kan du gjette hvilken drage som kom først?

Ansikt og menneskekroppen er noe jeg har slitt spesielt mye med. Jeg synes det er noe av det vanskeligste jeg kan jobbe med, så her har jeg fremdeles mye å lære. Men jeg kan si at jeg beveger meg i riktig retning! Den første gangen jeg prøvde å lage et menneske var år nummer to av bachelorgraden. Da hadde vi allerede blitt introdusert til et skulptureringsprogram som er veldig greit å bruke(jeg bruker det enda, men ikke til skulpurering). Jeg ble aldri helt fornøyd med resultatet, men jeg tok erfaringen og jobbet videre.

body.png

Til pilotprosjektet vårt har jeg ansvaret for å lage den ene hovedkarakteren, og jeg er allerede godt i gang. Jeg føler selv at jeg har jobbet meg til bedre teknikker. Det å tegne ansikt var noe jeg jobbet på spreng med i en periode, og det hjalp mye på å forstå hvordan ansiktet ser ut fra forskjellige vinkler. Igjen er referanser et veldig viktig verktøy! Hovedkarakteren er langt fra ferdig, men her kan dere se en sammenligning.

Sist, men ikke minst, kan jeg vise dere fremgangen min når det kommer til min favorittskapning – nemlig hesten. Jeg har dessverre ikke filen til en av de første modellene jeg prøvde meg på, det eneste jeg hadde var et bilde fra skjermen. Det jeg har fokusert på er å få hesten til å se realistisk ut. Dette er også et arbeid som ikke er ferdig, men definitivt på god vei.

beforeafter.png

Siden hesten og generelt firbeinte dyr er hva jeg har lyst til å basere karrieren min på, er dette hovedfokuset mitt når det kommer til forbedring. Jeg vil ikke være flink – jeg vil være best. Og for å være best hjelper det ikke å sitte på benken. Jobbe, jobbe og atter jobbe. Jeg vil forbedre meg, jeg skal forbedre meg. Å jobbe som creature designer/mount designer er drømmen, og jeg skal arbeide hardt for å oppnå dette.

Egen innsats er utrolig viktig i et kreativt yrke, eller generelt alle yrker! Vil du stå ut som et godt eksempel, hjelper det ikke å gjemme seg i skyggen. Ta rampelyset og vis at du er villig til å gjøre alt for å oppnå målet! Det skal jeg gjøre!

Mathilde Kvernland / Bachelor i animasjon og digital kunst

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s